Er is steeds meer aandacht voor de veiligheid op luchthavens. Schiphol Amsterdam Airport heeft onlangs een grootse verbouwing ondergaan met het verbeteren van de veiligheid als belangrijk uitgangspunt. Vorige maand werden de E-pier, F-pier en het EF-gebied opgeleverd. W4Y was o.a. betrokken bij het commissioning-traject.
In juni 2015 is Schiphol overgegaan op ‘centrale security’. Er zijn vijf nieuwe controleposten ingericht waar vertrekkende, overstappende en aankomende passagiers worden gecontroleerd. Het traject dat mensen bewandelen is o.a. afhankelijk van het land van herkomst.
Centrale security
De centrale security houdt in dat de securitycontrole van passagiers met hun handbagage in het niet-Schengengebied plaatsvindt bij centrale securityfilters en niet meer aan de gates. Om dit te kunnen inrichten hebben Heijmans en Ballast Nedam onder andere een extra verdieping op de E- en F-pier gebouwd. Ook de ingangen van de gates op deze pier zijn veranderd, zodat aankomende transferpassagiers die nog een securitycontrole moeten ondergaan, gescheiden kunnen worden van passagiers die al adequaat zijn gecontroleerd. Dat is een essentiële voorwaarde voor het centrale-securityconcept.
E-installaties
De verbouwing van de E-pier, F-pier en het EF-gebied op Schiphol Amsterdam Airport is in maart 2016 volledig opgeleverd. W4Y Adviseurs was betrokken bij de commissioning van de elektrotechnische installaties van de overlaging van de beide pieren en het tussengebied. Dat geldt ook voor de nieuwe lounge die 20% meer winkel- en horeca ruimte biedt. W4Y adviseur Chris Kooij meldt dat er vele uitdagingen waren tijdens de testen: “Veel gebieden waren al open gesteld voor passagiers. Bovendien moest rekening worden gehouden met de bestaande installaties die in verbinding staan met de nieuwe installaties.” De beveiliging op Schiphol staat altijd op scherp. Er gaan al snel alarmbellen rinkelen als er iets afwijkends gebeurt. “Om te voorkomen dat de testen, die betrekking hebben op de organisatie van Schiphol, onrust zouden veroorzaken, stond de testleider continu in contact met het regiecentrum van Schiphol. Hiermee werd voorkomen dat het regiecentrum haar organisatie zou aansturen op “onechte” meldingen.” Alle testen zijn goed verlopen.